Tipy na výlety

Jednodenní přechod Pavlovských vrchů

Pavlovské vrchy, které se však často označují i jen jako Pálava, se nacházejí na jižní Moravě. Jedná se o vápencový masiv, který dosahuje maximální výšky 549 m n. m. V rámci české krajiny se jedná o velice krásnou oblast, kterou se určitě vyplatí navštívit.

pohled směrem na Děvín z cesty ke zřícenině Sirotčího hrádku

Inspiruje se naším článkem a přejděte Pavlovské vrchy během jednoho dne. Trasa má asi 19 km a je určena, kvůli místy náročnějšímu terénu, výhradně pro pěší. Během celého výletu se vám budou naskýtat krásné pohledy na Novomlýnské nádrže a v podstatě celou chráněnou krajinou oblast Pálava. Navštívíte také několik hradních zřícenin a jednu skalní soutěsku. A zůstanete-li v kraji těchto malebných vrchů déle, poohlédněte se po ubytování. Pálava a její romantická krajina doslova vás pohladí na duši.

Pohled z Dívčího hradu směrem na obec Pavlov

Náš výlet začneme v obci Dolní Věstonice, kam se lze pohodlně dostat autobusem, nebo zde můžete zaparkovat své auto. U kostele, který se nachází na návsi, se napojíme na červenou turistickou značku, po které začneme hned stoupat. Značka nás nejprve vede vinicemi a posléze se stačí do listnatého lesa. Stoupání má asi 3 kilometry a jedná se asi o nejtěžší úsek celého výletu. Odměnou za nastoupené metry nám jsou dech beroucí výhledy z hradní zříceniny Děvičky. Spatřit můžeme například Novomlýnské nádrže, obec Pavlov či další cíl naší cesty – vrch Děvín.

výhled jižním směrem z vyhlídkového místa pod Děvínem

Z hradní zříceniny pokračujeme po hřebenu až na vyhlídku na jižní straně Pavlovských vrchů. Vyhlídkou je myšlen travnatý svah s dostatečně velkým rovným pláckem, který přímo láká k odpočinku a relaxaci. Z vyhlídky se vydáváme strmější pěšinkou na nejvyšší místo našeho výletu. Z vrcholu Děvín ne je výhled na všechny tři vodní nádrže a k nim přiléhající vesničky. Při dobrých podmínkách je možné spatřit i Brno.

pohled z vrcholu Děvím na Novomlýnské nádrže

Z Děvína klesáme stále po červené až k rozcestí s dalšími značkami. O rozcestí „Soutěska – pramen“ se vydáme nejprve po zelené značce, ze které po půl kilometru odbočíme doleva na modrou značku. Po té dojdeme až ke skalnímu útvaru Martinka. Zde se určitě chvilku zdržte a skalní stěnu obejděte zleva. Je zde hluboká skalní soutěska, nad kterou je „zaseknutý“ velký balvan. Následně pokračujte dále po modré značce směrem na vesnici Kletnice, před kterou se opět napojíte na červenou.

zřícenina Sirotčího hrádku

V Kletnici se můžete občerstvit v některém z místních vinných sklípků nebo v restauraci U zrzavého Rona. Jakmile se posilníte, tak pokračujte dále až ke zřícenině Sirotčího hrádku. Cestou jsou nádherné výhledy na vrcholy Obora a Děvín. Sirotčí hrádek je spolu s Dívčím hradem jednou z nejzachovalejších hradních zřícenin na Pálavě, takže se zde určitě chvilku zdržte.

pohled na mikulovský zámek

Poslední stoupání tohoto výletu je na Stolovou horu, na které je několik vyhlídek, kter kterých je rozhled v podstatě na všechny světové strany. Ze stolové hory vede cesta po schodech až k asfaltové silnici (podél silnice je široká cesta, takže po ní chodit nemusíte). Poslední kilometry cesty do Mikulova si můžete ještě spestřit odbočkou ke Kočičí skále nebo k jeskyni Na Turoldu.

svatý kopeček nad Mikulovem

Z Mikulova jezdí autobusy zpět do Dolních Věstonic asi jednou za dvě hodiny. Takže pokud máte čas, tak si můžete na závěr vyšlápnout ještě na Svatý kopeček na Mikulovem. Ale pokud si nohy žádají odpočinek, tak v Mikulově najdete nespočet možností, kde se posadit nad sklenkou dobrého vína.