Sjezd se sedla Khardung La

noze728x90.jpg
bikový sjezd ze sedla do Lehu

bikový sjezd ze sedla do Lehu

Sedlo Kahardung La, které je nejvyšším silničním sedlem na světě (5600 m n. m.), naleznete v severní Indii ve svazovém státě Jammu and Kashmir. Od Lehu (3500 m n. m.), který je jakýmsi centrem Ladhaku, je vzdáleno jen několik desítek kilometrů. A bikový sjezd z nejvýše položeného silničního sedla je tak skvělou možností jak si pobyt v Ladhaku znevšednit. Pokud tedy budete mít v Lehu několik dnů čas, určitě tuto „atrakci“ doporučuji.

v sedle Khardung La (5600 m n. m.)

v sedle Khardung La (5600 m n. m.)

Bikový sjezd se sedla Khardung La zpět do Lehu nabízí většina cestovních agentur, které naleznete v turistické části města (nejvíce asi na Changspa road a Zangsti road – https://goo.gl/maps/Y1t4E). Ale doporučuji vybrat si takovou společnost, která má rovnou vystavena i kola a vy si tak můžete vybrat to, které vám sedne velikostí a zároveň je alespoň v relativně dobrém stavu. My jsme využili společnost Deer Tour Services (http://www.trekkingtoursladakh.com/) a ze zhruba 9 kol s hydraulickými kotoučovými brzdami jsme stěží vybrali 4, na kterých jsme se nebáli jet :).

panorama focené těsně pod sedlem

panorama focené těsně pod sedlem

Cena za jednoho člověka byla 1550 rupií, včetně vyřízení permitu, který do sedla Khardung La potřebujete. Ke kanceláři jsme přišli kolem půl 11, vybrali si kola, zaplatili zmíněných 1550 rupií a nasedli do připraveného jeepu. Horská kola, jely na korbě dalšího vozidla. Od kanceláře cestovní agentury se odjíždělo kolem 11:00 s tím, že v sedle bychom měli být zhruba za dvě hodiny. Při sjíždění bychom se tak měli vyhnout „dopravní špičce“ mezi Lehem a Nubrou.

Samotný sjezd ze sedla Khardung La trvá, i s četnými přestávkami na focení, asi 3 hodinky. Za tuto dobu ujedete asi 35 – 40 kilometrů a klesnete o úctyhodných 2000 metrů. Nemusíte tedy téměř šlapat, a jen si tak užíváte výhledy na vrcholky Himalájí (zejména pak dobře patrný Stok Kangri). Prvních 15 km je po nezpevněné cestě plné výmolů, louží a kamenů, ale na zbylých kilometrech je již položen nový asfalt.

pohled směrem k Lehu

pohled směrem k Lehu

půjčené kolo značky Giant

půjčené kolo značky Giant

Po celou dobu sjezdu je k dispozici doprovodné vozidlo, které zpravidla jede za posledním členem výpravy. Krom náhradního kola si do něj můžete dát i svačinu nebo oblečení. Přeci jen je s ubývající nadmořskou výškou znát přibývající teplota.

Sjezd není nijak náročný a s přehledem jej zvládnou i rekreační cyklisté. Jak jsme si zprvu mysleli, tak nejsou hydraulické kotoučkovky nutností, bezpečné brzdění zvládnou i klasické brzdy typu V-Brake.

na horizontu v pravé části patrný vrchol Stok Kangri

na horizontu v pravé části patrný vrchol Stok Kangri

Jen doporučuji se při výběru kola zaměřit na přední vidlici, která dostává, alespoň v prvních 15 kilometrech, relativně zabrat. Vhodné je si také pořídit roušku proti prachu (seženete ji v každém druhém stánku za 30 rupií)

celovky728x90.jpg

Byl to super článek? Sdílejte ho na Facebooku ... a přidejte hodnocení:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Napište odpověď