Co se spáleninami, úpaly a úžehy?

noze728x90.jpg

žena se slunečním úpalem

Slunko svítí a my vyrážíme ven – do města, na kolech na výlet, k vodě, na hory. Jak se sluncem vést spravedlivý boj a ideálně i vyhrát?

Chránit se, chránit se, chránit se!!!

Způsobů ochrany před sluníčkem je hned několik. Shrňme si je tedy v pár bodech:

  1. Hlavní je se před výletem především dobře namazat opalovacím krémem, do města se doporučuje sluneční faktor 15, na hory, k vodě a na výlety kolem 30. Vyššími faktory samozřejmě nic nepokazíte, naopak. Samozřejmě hraje velkou roli váš tzv. FOTOTYP, o kterém se dá mnohé přečíst na internetu. K vodě či do „námahy“ (kdy se zapotíte) je dobré používat voděodolný opalovací krém.
  2. PITNÝ REŽIM – doporučuje se pít minimálně 2 litry denně, ale odbornější literatura nabádá k jedné sklenici vody za hodinu (ne nárazové pití). Dá se však říct: „Pijte, co se do vás vejde!„, čímž rozhodně nic nepokazíte. Vyhněte se naopak alkoholu a příliš sladkým limonádám (typu coca cola a podobně).
  3. Vsaďte na prevenci! Mezi 11. a 14. hod. ideálně zůstaňte doma nebo ve stínu a rozhodně své tělo nepřetěžujte. Při pohybu na slunci jistě využívejte dobrou pokrývku hlavy (klidně i mokrou), oči chraňte slunečními brýlemi. Při velkých vedrech se na slunci pohybujte minimálně.
  4. A jedna úsměvná životní rada na závěr (přejatá z učebnice pro zdravotnické kurzy): „NEZAPOMEŇTE, ŽE NEJVYŠŠÍ OCHRANNÝ FAKTOR MÁ OBLEČENÍ!“ (Tj. nesundávejte trika, není-li to nutné, na horách noste trika bez výstřihů a s rukávy, čím delší kalhoty, tím lepší ochrana před spáleninami atd.)

ÚPAL vs. ÚŽEH

důležitý pitný režim

Rozdíl mezi úpalem a úžehem je prostý, ovšem většinou jsou zaměňovány. Oba dva „postihy“ z nadměrného tepla a příznaky jsou podobné.

ÚPAL je reakce organismu na jakoukoliv tepelnou expozici. Výsledkem je přehřátí organismu ze selhání jeho vlastní termoregulace. Úpal vzniká při vysoké teplotě (ne však nutně při slunečním záření, ale např. u topení v kamnech atd.) či nadměrné vzdušné vlhkosti, důvodem může také být i dehydratace, porucha štítné žlázy apod. Projevuje se bolestmi hlavy, nevolností, zvracením a v krajních případech i bezvědomím, mdlobami, šokovými stavy atd. Tělesná teplota se zvýší cca na 40 stupňů.  Je krátkodobého charakteru (dá se vyléčit okamžitě dodáním tekutin, klidovým režimem v chladnějším prostředí, ochlazením těla atd.)

ÚŽEH (jinak také sluneční úpal) představuje podráždění mozku a jeho blan přímým slunečním zářením. Většinou nevznikne sám o sobě, ale jedná se spíše o obojí, tzn. úžeh i úpal společně.

Příznaky jsou podobné. Na rozdíl od úpalu mohou zde přicházet příznaky s časovým zpožděním po sluneční expozici, např. v noci po slunění. Může být opálení sluncem, nebo i spálená kůže. Ostatní příznaky jsou podobné, navíc je přítomno ztuhnutí šíje a podobné příznaky jako u zápalu mozkových blan. Povětšinou je dlouhodobějšího charakteru.

Co s úpalem a úžehem? Dodávat tekutiny, ochlazovat tělo (studená sprcha), pobyt v klidu (bez fyzické zátěže)a na chladném a stinném místě, namokření vlasů atd. Při přetrvávajícím špatném stavu či v extrémních případech (mdloby, bezvědomí) vyhledat lékařskou pomoc.

Spáleniny od sluníčka

opalovací krém

Pokud boj se sluncem nevyhrajete, pekelně Vás potrápí spáleniny. Spáleninami trpí spíš lidé se světlejší kůží, ale není to pravidlem. Spáleniny jsou velmi bolestivou a nepříjemnou záležitostí, jde o přehřátí a vysušení kůže. Mohou mít tři stupně obtížnosti:

Mírné spáleniny (1. stupeň) – zčervenalá a horká kůže, pálení, svědění, bolest (Tento typ spálení je nejčastější a jako jediný jej můžete léčit sami doma).

Středně těžké spáleniny (2. stupeň) – rudá kůže, malé puchýřky, které svědí a praskají (Puchýře nepropichujte a vyhledejte lékařskou pomoc).

Těžké spáleniny (3. stupeň) – zfialovělá kůže, puchýře a další doprovodné příznaky (Nevolnost, zimnice či horečka, bolest hlavy, závratě, mdloby (nutná lékařská pomoc!)

Co s mírnými spáleninami?

Sama jsem se teď doruda spálila na bazéně asi na 50 % těla. Namazat se 3x opalovacím mlékem s OF 30 jaksi v těch 35 stupních nestačilo, což jsem zjistila až doma. Potřebuji se spálenin rychle zbavit před dovolenou, proto jsem se rozhodla VYZKOUŠET COKOLI, pokud to alespoň trochu pomůže… Mohu Vám tedy z první ruky podat výsledky mého „zkoumání“:

  1. PITNÝ REŽIM – číslo jedna při všech problémech v létě!!! Hydratujte svou kůži i zevnitř. Zde obzvlášť platí: „Pijte, co se do vás vejde.“ 5 litrů se do vás za den vejde určitě.
  2. Pantenol – Pantenol (resp. kyselina pantenová) je součástí mnoha různých přípravků. Můžeme si zvolit sprejovou/pěnovou variantu anebo chladivý gel. Přípravky hojí, zklidňují a ochlazují pokožku, spáleniny se hojí. Výhodou sprejového Pantenolu je, že při aplikaci se nedotýkáte spálené kůže, ovšem počkáte si déle, než se přípravek vsákne. Gel musíte celkem bolestivě rozetřít po spálené kůži, ale o to rychleji se vstřebá. Dá se použít na obličej (to jsme u pěny neměla odvahu) a do batohu je podstatně skladnější.
  3. Emspoma SPORT Cooling (masážní chladivý gel s mentolem) – se jeví jako příjemně chladivým řešením, navíc jde o ryze sportovní záležitost. Osobně jej nejvíc používám na bolavá lýtka a chodidla po trecích nebo po chůzi v podpatkách a je velmi příjemná, možná proto jsem po ní sáhla na léčbu spálenin. Zkusila jsem ji jednou, ovšem na všechny spálené části těla (kromě obličeje) a v životě už takovou blbost neudělám! Zazečátku to příjemně chladí, poté však se „krev rozproudí“ a spáleniny začnou hřát 3x intenzivněji! Zlepšení nulové, pocity horší než před použitím. Takže masážním gelům tohoto typu se asi vyhněte.
  4. Olivový olej – prý jej využívají Italové při opalování, jejich kůže se pak nespálí a jde do pěkně bronzové barvy. Ve sprše jsem na spáleniny (pro hydrataci pokožky) použila extra panenský a je pravda, že pokožku hydratuje a na nějakou dobu zmírní bolesti.
  5. Mastný krém na noc – dobrou hydrataci kůže zajistí hodně mastný krém, který s sebou nosí spousta z nás (např. klasická Indulona, libovolný krém na ruce, klasická NIVEA, konopné masti atd.). Sama jsem zkoušela mastný krém na noc a ráno bylo vskutku příjemnější než večer.
  6. Maska z tvarohu nebo jogurtu – zkrátka si na popálená místa naplácáte bílý jogurt či tvaroh, který do sebe vtáhne tu „horkost kůže“  – to je osvědčená rada našich babiček. Nejprve však vyzkoušejte na malou plochu kůže a cca 30 minut počkejte, ať zavčas odhalíte případnout alergickou reakci. Navíc z lednice příjemně chladí a není toho velká spotřeba, ale kůže potom celkem nepříjemně lepí. Horkost mi to však příliš nevytáhlo, ale úplně bez účinku tato rada také není. Výhodou je, že nepřipravený cestovatel (bez dobře vybavené lékárničky) tyto zázračné věci (tvaroh či jogurt) sežene i v malé horské vesnici např. v italských Dolomitech.  Tvaroh je však o něco praktičtější, lépe se vsakuje a neteče, navíc je o trochu účinnější než jogurt.
  7. CHLADIT! Chlazení kůže přináší úlevu, namočte si tedy šátek/ručník do čisté vody nebo do studeného zeleného čaje a dělejte si obklady. Úleva se dostaví, ovšem efekt trvá pouze chvilkově. Možná je také studená sprcha.
  8. Pijte plnotučné mléko či kefír – údajně to působí stejně jako mazání tvarohem. Na sobě však nepociťuju nějaké zlepšení, ovšem rozhodně to neuškodí.
  9. Doplnění vitamínů – Jíst ovoce a zeleninu je zdravé kdykoli, při spáleninách pak sáhněte po mrkvi (obsahuje beta-karoten, ten můžete doplnit i ve formě medikamentů) nebo po čemkoli s vitamínem C (cibule, citron, citrusy, kiwi, šípky a další, popř. opět v medikamentech)

Na závěr je nutné dodat, že speciální pozornost při pohybu na sluníčku vyžadují děti (a to až tak do 15 let, protože většina z nich si nezvládne dodržovat ani pitný režim 2 litry denně) a těhotné ženy. Při opalování by si měli dávat pozor lidé s čerstvým tetováním (méně než 3 měsíce), jizvami a kožními problémy, ideální je problematická místa úplně zakrývat. (Má osobní zkušenost je, že 3 spálené jizvy po laparoskopii apendicitidy, byť jsou už 2 roky staré, bolí z celého spáleného těla nejvíc!!!)

Tak krásné nespálené léto všem!!! :-)

celovky728x90.jpg

Byl to super článek? Sdílejte ho na Facebooku ... a přidejte hodnocení:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars