Tipy na výlety

Víkendový přechod Lužických hor

přechod Lužických hor

Máte rádi místa, která ještě nejsou tak turisticky zprofanovaná, a kde během dne potkáte sotva pár výletníků? Vyrazte na přechod Lužických hor, která jsou (až na pár výjimek) velmi klidnou oblastí a nabízejí spoustu krásných zákoutí i památek.

Pro svůj start můžete zvolit městečko Jablonné v Podještědí, kam se pohodlně dostanete autobusem z Prahy nebo vlakem z Liberce. Pokud přijedete pozdě večer, tak se můžete ubytovat v místním kempu na severním okraji města. Z Jablonného jděte severním směrem po modré turistické značce (vede kolem kempu), kolem ukrajinského hřbitovu až do obce Lada v Podještědí. Pak modrá značka bohužel pokračuje po silnici (ale naštěstí není moc frekventovaná), až do Heřmanic. Zde na se začátku obce odpojuje doprava a přes louky a posléze lesem pokračuje až k rozcestí Na Šestce. Odtud si můžete udělat odbočku po červené TZ (jihovýchodním směrem) na zříceninu Starý Falkenburk, která se nachází na vrcholu Sokol (593 m n. m).
Pohled z Hvozdu
Rozhledna Hvozd (Hochwald)

Pokud se vám na zříceninu nechce, opusťte modrou značku a pokračujte, tentokrát po červené TZ, stále severním směrem až k česko-německé hranici. Odtud vás čeká převýšení zhruba 220 výškových metrů, po jejichž zdolání se ocitnete u rozhledny hvozd (německy Hochwald). Pokud budete chtít na rozhlednu, tak si s sebou nezapomeňte nějaká EURa (vstup stojí 1,5 €).

Stále jděte po červené značce a přes druhý z vrcholů stolové hory Hvozd „seběhněte“ do obce Krompach a následně do dalších zhruba 5 km do obce Dolní Světlá. V poslední zmíněné obci se můžete občerstvit v hospůdce, která se nachází přímo na náměstí. Pokud toho po dnešních kilometrech budete mít dost, můžete si na loukách za obcí Dolní Světlá postavit stan či si jen tak lehnout pod hvězdnou oblohu.

pohled z vrcholu Luž
vrchol Luž

Další den pokračujte stále po červené značce severozápadním směrem až k pomníku ochráncům hranic. Zde se cesta stačí o 90° a pokračuje jihozápadním směrem kolem chaty Luž, kde se můžete občerstvit pivem či nějakou hotovkou. Od chaty mění červená směr opět na severozápadní a pokračuje až k nejvyšší hoře Lužických hor. K Luži (793 m n. m.). Z Luže pak cesta pokračuje lesem, kde jediným zpestřením je skalní útvar Ptačinec a Čertova pláň. Poté co sejdete k hlavní silnici v obci Lesné, čeká vás opět stoupání, za které ale budete nádherně odměněni. Po jednom kilometru se ocitnete před zříceninou hradu Tolštejn, ze kterého je krásný výhled na Jiřetín pod Jedlovou a celkově na krajinu Lužických hor.

Rozhledna Jedlová

Pokud máte ještě energii a hlavně čas, tak od hradní zříceniny můžete pokračovat ještě k rozhledně Jedlová, která je vzhledově podobná té, která stojí na vrcholu Hvozd (a je přesně o 1 rok starší). Pokud však již čas nemáte, tak se vraťte zpět po červené TZ do obce Lesné, odkud jezdí autobusy do Nového Boru, České Lípy a Prahy.